Przegląd Chórów Powiatu Otwockiego
W niedzielę (26.11) wieczorem, kościół św. Wincentego a’Paulo wypełnił chóralny śpiew z racji XV jubileuszowego Przeglądu Chórów Powiatu Otwockiego.
Jak co roku, przyczynkiem muzycznego spotkania było liturgiczne wspomnienie św. Cecylii, która patronuje muzyce kościelnej. Przegląd został zorganizowany przez Stowarzyszenie Kultury Mazowsza na czele prezesem i naszym redakcyjnym kolegą, Andrzejem Kamińskim, Powiat Otwocki – tu reprezentowany przez członka Zarządu Powiatu Otwockiego, Romana Zdunika oraz Parafię Św. Wincentego a’Paulo w Otwocku z ks. proboszczem Bogdanem Sankowskim, który, starym zwyczajem, otworzył szeroko podwoje świątyni, a po koncercie udostępnił salę parafialną na spotkanie integracyjne wszystkich wykonawców.
Na uroczysty koncert złożyło się wystąpienie czterech amatorskich chórów działających na terenie powiatu, kolejno: dziecięcy chór „Andromeda” ze SP nr 6 w Otwocku, prowadzony przez Annę Ćwiklińską, chór parafii Celestynów „Caelestis” ze Sławomirem Wąsowskim, chór parafii MB Królowej Polski z Otwocka-Kresów „ Cantores Reginae Poloniae”, któremu dyryguje Dominik Kozera oraz „Lira” chór – gospodarz na czele z maestro Czesławem Woszczykiem oraz organistą Michałem Korczykiem.
Tradycyjnie, koncert rozpoczął się wystąpieniem wszystkich chórzystów, którzy oddali cześć świętej Patronce wspólnym śpiewem. Koncertu wysłuchało ok. 200 melomanów muzyki sakralnej, bo, jak łatwo się domyślić, na repertuar złożyła się muzyka kościelna – głównie pieśni wielogłosowe używane w liturgii mszy. Wykonawcy zaskoczyli dużym zróżnicowaniem repertuaru ze wskazaniem na piękno renesansowej polifonii: od wczesnochrześcijańskiego śpiewu gregoriańskiego, przez XVI-wiecznych twórców: Giovanniego Pierluigi da Palestrinę, Josquin des Pres, Mikołaja Zieleńskiego, czy Mikołaja Gomółkę z muzyką do biblijnego psalmu w tłumaczeniu Jana Kochanowskiego, dalej – włoskiego kompozytora Antonio Lottiego, łączącego barok z klasycyzmem, aż do Moritza de Brosiga, XIX-wiecznego twórcę z fragmentami mszy łacińskich i współczesnego kompozytora holenderskiego Jacoba de Haana. Pojawił się też element patriotyczny: pieśń oparta na melodii Roty – Feliksa Nowowiejskiego, z tekstem „Nie rzucim Chryste świątyń Twych”, w kapitalnym i wzruszającym wykonaniu chóru dziecięcego Andromeda, który zasługuje na szczególne wyróżnienie – dzieci śpiewający poważny, niełatwy repertuar z fenomenalną precyzją i oddaniem pod egidą pani Ani. Na koniec organizatorzy wręczyli wszystkim chórom, na ręce ich dyrygentów, pamiątkowe dyplomy, następnie po raz wtóry, uczczono św. Patronkę wspólnym śpiewem wszystkich chórzystów: „(…)to Cecylia, męczennica na organach Panu gra”. A na organach grał Michał Korczyk. Po czym słowo podziękowania skierował do wszystkich współorganizator Andrzej Kamiński z ukłonem w stronę ks. Bogdana Sankowskiego i Czesława Woszczyka za pomoc w realizacji koncertu.
Bezsprzecznie, organizowany Przegląd, to święto „świętej” muzyki, która dzisiaj bywa często ignorowana w naszych kościołach i infantylizowana akordami gitarowych piosenek. Czasem wypierają one tradycyjne organy wraz z pięknem i powagą muzyki liturgicznej oraz języka Kościoła, jakim jest łacina. W tym świetle tracimy to, co najważniejsze – sacrum. Na ten problem wskazał niedawno polski Episkopat, wydając Instrukcję dotyczącą muzyki kościelnej. Może warto, aby duszpasterze i muzycy kościelni, nie tylko zapoznali się z nią, ale też wzięli ją sobie do serca i ją wypełnili.
A wracając do minionego Przeglądu, gwoli prawdy, trzeba dostrzec, że mamy ogromne szczęście mieszkać w powiecie, na terenie którego, działa wiele świetnych chórów amatorskich (dużo więcej, niż 4). Myślę, że melomani muzyki sakralnej życzą sobie usłyszeć w przyszłości wszystkie grupy, które tą muzyką, w powiecie otwockim się zajmują.
Sławomir Wąsowski
Fot. Krzysztof Smorąg